Slušanje je važna vještina u svim područjima života, bilo da podržavate voljenu osobu u zdravstvenim problemima, u ophođenju s kolegama ili u obiteljskim odnosima. Ali većina nas nije tako dobra u slušanju kao što bismo željeli misliti. Polazim od sebe…
Kada pokažemo da stvarno slušamo, to je mnogo više za osobu koja razgovara s vama, a i vi ćete od toga dobiti više. To se zove aktivno slušanje i može pomoći u izbjegavanju nesporazuma i smanjiti mogućnost sukoba.
Evo 10 jednostavnih načina da svoju komunikaciju učinite učinkovitijom i učinite da se druga osoba osjeća više cijenjenom.
- Okrenite se licem prema govorniku i imajte kontakt očima
Kontakt očima važan je dio razgovora licem u lice. Međutim, previše kontakta očima može biti zastrašujuće, stoga prilagodite ovo situaciji u kojoj se nalazite. Pokušajte prekinuti kontakt očima svakih pet sekundi ili otprilike kako biste pokazali da pozorno slušate, pogledajte jedno oko pet sekundi, a zatim drugo oko pet sekundi, a zatim prijeđite na gledanje u njihova usta. Kada skrenete pogled, bolje je gledati u stranu ili gore nego dolje, što se može činiti kao da želite prekinuti razgovor.
Provjerite svoje držanje i provjerite je li otvoreno – izbjegavajte prekrižene ruke ili prekrižene noge, zbog kojih možete izgledati ‘zatvoreno’ ili obrambeno. Blago naginjanje naprijed ili ustranu dok sjedite može pokazati da slušate – kao i blagi nagib glave ili naslon na ruku.
- “Slušajte” i neverbalne znakove
Obratite pažnju na ono što druga osoba govori svojim govorom tijela
Izrazi lica, ton glasa i geste mogu vam reći isto koliko i ono što se kaže riječima. Obratite pažnju na ono što druga osoba govori svojim govorom tijela – smije li se, na primjer, ili su joj ruke obrambeno prekrižene, ili trljaju oči kao da su umorne ili uzrujane. Čak i telefonom možete naučiti puno od glasa druge osobe, koji bi mogao zvučati prigušeno ili optimistično.
- Ne prekidajte
Biti prekinut frustrirajuće je za drugu osobu – ostavlja dojam da mislite da ste važniji ili da nemate vremena za ono što ima za reći. Ako ste prirodno brži mislilac ili govornik, prisilite se da usporite kako bi se druga osoba mogla izraziti. Zapamtite, stanka ili nekoliko sekundi tišine ne znače da morate uskočiti. Ako pustite drugu osobu da govori, i vama će biti lakše razumjeti njezinu poruku.
Čak i prekidi koji odgovaraju na nešto što su rekli mogu ometati ako znače da se razgovor skreće s onog o čemu su vam pokušavali reći. Ako se to ipak dogodi, vratite razgovor na “Dakle, pričali ste mi o…”.
- Slušajte bez prosuđivanja ili prebrzih zaključaka
Ako počnete emocionalno reagirati na ono što je rečeno, onda vam to može ometati slušanje onoga što se sljedeće kaže. Pokušajte se usredotočiti na slušanje. Jednako tako, nemojte pretpostavljati da znate što će se sljedeće reći.
- Nemojte početi planirati što ćete sljedeće reći
Ne možete slušati i pripremati se u isto vrijeme.
- Pokažite da slušate
Kimnite glavom, nasmiješite se i ispuštajte male zvukove poput “da” i “uh huh”, kako biste pokazali da slušate i potaknuli govornika da nastavi. Ne gledajte na sat, ne vrpoljite se i ne igrajte se kosom ili noktima.
- Nemojte nametati svoja mišljenja ili rješenja
Nije uvijek lako, ali uho slušanja i podrške može biti puno korisnije od toga da nekome kažete što bi trebao učiniti. Kada voljena osoba ima zdravstvenih problema, vrijeme je kada vam vjerojatno želi reći kako se osjeća i skloniti stvari sa sebe, umjesto da imaju puno savjeta o tome što bi trebali učiniti.
I u drugim područjima života većina ljudi radije dolazi do vlastitih rješenja. Ako stvarno morate podijeliti svoje briljantno rješenje, prvo ih pitajte žele li ga čuti – recite nešto poput “Želite li čuti moje prijedloge?”
- Ostanite usredotočeni
Ako vam je teško usredotočiti se na ono što netko govori, pokušajte ponavljati njegove riječi u glavi dok ih izgovaraju – to će pojačati ono što govori i pomoći vam da se koncentrirate. Pokušajte isključiti ometanja poput drugih razgovora koji se vode u sobi. I definitivno ne gledajte u svoj telefon.
- Postavljajte pitanja
Postavljanje relevantnih pitanja može pokazati da ste slušali i pomoći vam da razjasnite ono što je rečeno.
Ako niste sigurni jeste li dobro razumjeli, pričekajte dok govornik ne zastane, a zatim recite nešto poput “Jeste li mislili da x…” ili “Nisam siguran jesam li razumio o čemu ste govorili…”
Također biste trebali koristiti otvorena pitanja gdje možete, poput “Kako ste se zbog toga osjećali?” “Što si sljedeće učinio?”
- Parafrazirajte i rezimirajte
Ponavljanje rečenog doista pokazuje da ste obraćali pažnju i omogućuje govorniku da vas ispravi ako niste razumjeli
Ponekad se naziva razmišljanjem, ovo je ponavljanje rečenog kako bi se pokazalo da ga razumijete. Ovo može izgledati neugodno na prvu, ali stvarno pokazuje da ste obraćali pozornost i dopušta govorniku da vas ispravi ako niste dobro razumjeli.
Ako niste sigurni kako to učiniti, pokušajte započeti rečenicu s: “Zvuči kao da govorite…”
I zapamtite…vježba čini savršenim
Stare navike je teško prekinuti, pa ćete se morati svjesno potruditi da postanete aktivni slušatelj. Pokušajte provesti tjedan u kojem sažimate glavne točke ili ishode na kraju svakog razgovora ili sastanka. To će vam pomoći da steknete naviku.
Budite bolji 😊
Izvor: https://bit.ly/34wklru