Kako se riješiti toksičnih kolega na poslu
Okolina u vašoj tvrtki, kolege i suradnici nalik su malenom ekosustavu. Puno vremena provodite radeći i razvijajući složene odnose sa svima, od čistačice do vašeg šefa.
Ponekad taj prijateljski odnos može krenuti nizbrdo.
Možda vam je netko ukrao omiljeni jogurt iz uredskog frižidera, ili ste shvatili da radije slušate požarni alarm nego kolegicu koja se opet žali na kolegicu koja je bila bezobrazna prema njoj. Bez obzira na razlog, ono što je nekada predstavljalo odličan kolegijalni odnos, sada vas čini ludim osam i više sati dnevno. Naravno, ne možete riješiti problem tako da prestanete dolaziti na posao.
Provjerite vlastitu produktivnost
Kad uredsko prijateljstvo poprimi negativan zaokret, promjene često mogu biti suptilne i pogoršavati se kako vrijeme prolazi. Možda se čini očitim, ali prvi korak je obraćanje pažnje na vaše vlastito ponašanje. Kako se osjećate na poslu? Kako djelujete prije ili nakon što komunicirate s kolegama – pozitivno nabrijani i u dobrom raspoloženju, mrzovoljni i ogorčeni? Vaš najbolji prijatelj u uredu može vam biti najveći oslonac, ali ako se nakon razgovora osjećate gore nego kada ste započeli, to je znak za uzbunu.
Obratite pažnju i na koji način to utječe na vaš radni učinak. Prilazi li vam netko dok pokušavate poštovati rokove i završiti posao, gnjaveći vas nebitnim temama? Jeste li potrošili sate razglabajući o nebitnim stvarima uz kavu, umjesto da ste za to vrijeme radili svoj posao? Osjećate li se kao da postižete vlastite ciljeve ili stalno nešto nadoknađujete?
Postoji zgodna izreka: “Vi ste prosjek petoro ljudi s kojima provodite najviše vremena.”
I to je istina.
Slobodno recite da je prijateljstvo postalo problem ako se puno žalite prijateljima na tu osobu, ako otkrijete da zauzima puno vremena u vašem životu ili ako imate tjeskobu ili se bojite biti oko takvih ljudi jer se toliko žale ili tračaju ili su negativni.
Još jedno dobro pitanje koje si morate postaviti je: „Koliko ova osoba doprinosi mom životu na pozitivan način?“ Nakon što utvrdite problem, na raspolaganju imate nekoliko različitih opcija:
Ohladite odnos
Radna mjesta i procesi su toliko povezani da imate osjećaj da možete pobjeći. Trik je postati malo više zaposlen. Ne odgovarate na poziv na razgovor brzo kao nekada i nekako se vremenom raziđete. Ljudi počinju shvaćati poruku da niste toliko dostupni. Jednostavno, odnos polako blijedi, što eliminira konfrontaciju i pomaže vam da mirno pobjegnete od negativnosti.
Stvorite (i držite se) granice
Pravila mogu učiniti vaše interakcije znatno jednostavnijim. Ako je vaša uobičajena rutina da svaki dan idete na ručak, recite da morate raditi ili da morate sami malo prošetati da razbistrite glavu. Možda ćete se osjećati čudno kad to izgovorite, ali nakon uživanja u 30 minuta mira, tišine bez pritužbi, neobičnost neće biti bitna.
Pokušajte ne preuzimati njihove osjećaje
Ako upijete stres ili negativnost drugih ljudi, vrijeme je da stvorite polje sile. Njihovi problemi nisu vaši problemi, zato pokušajte ne preuzimati njihove stavove ili se zbog njih ljutiti. Znate onog kolegu koji radi svoj posao, preskače druženja i odlazi kući svojoj ženi ili djeci ili kućnom ljubimcu? Možda ga smatraju antisocijalnim, ali on je zapravo profesionalac, i možete se kladiti da ne donosi kući bilo kakvu dramu.
Budite direktni
Ako vaš kolega i dalje ne kuži suptilne poruke, pojačajte poruku i objasnite im razlog. Budite čvrsti, samo objasnite da se osjećate jako opterećeni poslom i da morate biti puno više usredotočeni i puno manje pričati jer jednostavno nemate vremena. Ako ne razumiju vaše argumente, u redu je nastaviti i opušteno reći: Žao mi je, trenutno sam tako zauzet(a), možda neki drugi put.
Spasite prijateljstvo
Jednostavnije je udaljiti se od toksičnih kolega u većoj tvrtki. Ali ako želite zadržati prijateljstvo izvan posla, razgovarajte. Možete slobodno reći sjajan si prijatelj, ali ne mogu govoriti o onome što želiš, pa možemo li ovo nastaviti nakon posla? Petnaest minuta čavrljanja nakon posla može vas osloboditi sati i sate slušanja gluposti i olajavanja. Ako ste zaista bliski prijatelji izvan posla, trebate iskreno razgovarati o tome koliko su negativno takvi razgovori i stalno opterećivanje nebitnim stvarima, utiče na vas.
Nađite novog prijatelja
Na kraju, ako još uvijek izbjegavate jasno reći kako stvari stoje, razmislite malo.
Ta osoba oduzima vrijeme koje možete provesti s nekim pozitivnijim i inspirativnijim. Istraživanja pokazuju da dobar prijatelj na poslu čini zaposlenik produktivnijim, angažiranijim i sretnim. Jedno loše jaje ne mora pokvariti čitavu kutiju. Možda bi ona nasmijana osoba koja sjedi u uredu do vašega, koja uvijek kaže “dobro jutro” mogla biti vaš novi kolega, prijatelj i saveznik.