Zaposlenici su motivirani samo plaćom?

Da li zaposlenici rade više i bolje za veću plaću?

Sjećate se one poznate scene iz filma „Jerry Maguire“, kada Cruise viče: „Show me the money“?

Naravno da se sjećate. Intuicija nam govori i nekako se čini logično da će zaposlenik raditi više i bolje za veću plaću, odnosno da će ona (plaća) motivirati zaposlenika i činiti ga zadovoljnim. Najčešće je tako, posebno kod potplaćenih zaposlenika, ali neka istraživanja pokazuju da nije to baš tako u svim slučajevima.

Zanimljivo je istraživanje profesora poslovne škole na Harvardu, Deepak-a Malhotra-e, koji je postavio jednostavno pitanje: „Da li zaposlenici više rade ako im se više plati?“

Prethodna istraživanja pokazala su da veći iznos plaće dovodi do reciprociteta angažmana i produktivnosti zaposlenika. Profesor Malhotra i njegov istraživački tim, zaključili su pak da je veća plaća dovela do veće produktivnosti samo kada je predstavljena kao poklon (bonus), i to bez postavljanja novih obaveza ili uvjeta zaposleniku.

Istraživanje je provedeno na 266 radnika koji su angažirani za unos podataka u Internet servisu za zapošljavanje suradnika iz cijelog svijeta. Svi ispitanici zarađivali su manje od 3$ na sat. Ispitanici su podijeljeni u tri skupine, prvoj i drugoj skupini ponuđeno je početnih 3$ po satu a trećoj 4$ po satu rada.

Analizom efikasnosti i marljivosti slabije plaćene skupine u odnosu na bolje plaćenu, profesor Malhotra je zaključio da bolje plaćeni radnici ne rade bolje i više od slabije plaćenih. Veća satnica nije dovela do boljeg učinka.

Skupinu kojoj je ponuđeno 4$ na sat, iako je to više od onoga što su ranije zarađivali, nije motiviralo da rade bolje i više jer ponuđenih 4$ nisu shvatili kao poklon ili ustupak poslodavca. Veća plaća nije dovela do veće produktivnosti i (ili) zadovoljstva zaposlenika. Zaposlenici vjerojatno zaključuju da su njihove procjene bile pogrešne i da je 4$ uobičajeni iznos za taj posao i da se ne radi o nikakvom ustupku ili dobroj prilici. Zaključak je da početni iznos nije doveo do većeg angažmana od one slabije plaćene skupine.

Zanimljive rezultate demonstrirala je skupina kojoj je u početku ponuđeno 3$ ali su ubrzo dobili iznenađujuće povećanje satnice za 1$, kako bi se uklopili sa skupinom kojoj je odmah ponuđeno 4$ po satu. Povećanje satnice nije bilo povezano uz povećanje učinka i rečeno je da tvrtka ima veći proračun od planiranog. Zaposlenici iz skupine protumačili su ovaj potez kao nagradu ili dar. Ta skupina ostvarila je bolje rezultate i bila je više angažirana od skupina kojima satnica nije povećavana.

Dar koji nije bio obaveza poslodavca i zaposlenici su ga prihvatili kao nešto lijepo, uzvratili su većim zalaganjem i boljom produktivnošću. Produktivnost je bila veća za 20%.

3 + 1 više je od 4, koristite li u vašoj tvrtki slične poticaje? Pažljivo razmislite ne samo o iznosu plaće već i o načinu na koji ćete to povećanje ili bonus prikazati i prezentirati.

Koji su to čimbenici koji pozitivno utječu na motivaciju zaposlenika. Poštovanje, pohvala, povjerenje mogu biti snažni pokretači ponašanja na radnom mjestu. Ključno je shvatiti da radite sa ljudima koji ne rade samo radi financijskih poticaja već zbog cijelog niza drugih faktora.

Izvor: Chuck Leddy, Harvard Gazette

https://hbswk.hbs.edu/item/do-employees-work-harder-for-higher-pay